Omställning för skolor - organisationen

Hur går det till?

1. Vi börjar med en Walk'n'talk när ni visar oss runt på er skola så vi får en överblick över era lokaler och processer och kartlägger era möjligheter och umaningar.

2. Vi ger er ett förslag på åtgärder som passar er verksamhet och utifrån det hittar vi tillsammans rätt nivå och färdplan för er omställning.

3. Vi hjälper er med förändringar som kan göras direkt och även sånt som behöver mer återkommande skötsel och återkoppling.

Omställning för skolor - undervisningen

I vårt miljöprogram - I ❤ MUNDI - tar vi med elever i alla åldrar ut på en resa i det praktiska landskapet med en blick genom en färgglad lins. I klassarbetet coachar vi samtidigt som vi med den osynliga handen och bygger upp en struktur så att allt funkar i praktiken. Vill en så kan lärare var med och stå för det ämnesknutna.

Vi ser bl.a. en prunkande skolträdgård, egenodlade grödor till lunch, komposthantering, "TaGe-hyllan" för kläder och saker att byta, en återbruksverksta. Skolmaten styrs om till verkligt hållbar och vi kemikaliebantar er verksamhet. Sånt som vi alla redan vet är väldigt bra men som inte riktigt blir av i brist på tid och kunskap.

Nedan finns mer ingående beskrivning för vissa delar av programmet. Hör av er så sätter vi ihop ett program som passar er. Kanske vill ni börja med en föreläsning på någon utav era utbildningsdagar för personalen - det kan vara en bra början för att ta tempen på era gemensamma ambitioner. 

Äventyret kan börja!

info@animamundi.se
Sanya Falkenstrand
Projektkoordinator
0733 32 31 84

Programexempel

Permakulturodlingar
Att odla har oanade effekter och möjligheter till utveckling på många olika plan så som socioekonomiskt, hälsa och medvetenhet. Det är verkligen så att en växer med sina växter och ofta även som grupp när en odlar tillsammans. Att något så enkelt som att kunna odla sin egen mat har försvunnit som en grundläggande kunskap i samhället är riktigt illa. Många andra länder har utvecklat odling i skolorna, se till exempel Food Growing Schools London. Odling är inget som skolor själva kan bygga upp om en vill ha en seriös utveckling av det. En omfattande implemneterande fas krävs och med tiden kan det drivas med expertis som stöd. Se en minuts video här invid om en skola som odlar.

Jordverkstan
Att skapa lokala kretslopp för näringsämnen är utan tvekan vår tids största och viktigaste utmaning. Precis som med förbrukat material, kan vi även vinna ett nytt förhållningssätt till matrester. Här finns goda möjligheter att knyta ihop ämnesteori med praktika kunskaper samt få en känsla av ett helhetstänk - där matrester går tillbaka till jorden som näring och upp växer någonting nytt gott att äta. Därmed är en jordverksta på sin plats att ha tillsammans med sina odlingar. Invid här finns en video om en enkel kompostmetod samt hur en har lyckats implementera det och odlingar på en hel skola i USA.

Återbruksverkstan
Vi bygger upp ett strukturerat återvinningssystem där ”sopor” ses som material och till för att skapa någonting nytt med. Inte bara i ting utan förhoppningsvis skapas även ett nytt förhållningssätt till råvaror. Slit- och slängkulturen är inte gångbar och ingen vill nog heller egentligen vara en del av den. Om en vill så finns det bra förutsättningar att kunna ta in ämnesrelaterad pedagogik här, vilket det finns väl utarbetat material för ifrån t.ex. stiftelsen Håll Sverige Rent och deras verktyg ”Grön Flagg”, samt föreningen Skogen i Skolan. Sedan kan en bygga på detta med en TaGe-hylla och/eller ett klädbibliotek. För att få det att funka och hålla i längden så behövs en väl utarbetad struktur och insatser utöver skolans vanliga verksamhet.

Det vilda och vi
Ofta skriver eller säger vi "naturen och människan” som att det är något som är särkopplat. Hur kommer det sig? Är vi en del av naturen? Vi plockar vilda växter som mat och medicin och får ta del av förlorade kunskaper samt skapar vi naturkonst som även kan sammankopplas med vår nutida kultur i återbruksverkstan.

Matförädling och förvaring
Vi förädlar det våren, sommaren och hösten gav oss. Vi göra te- och kryddblandningar, grönkålschips, mjölksyrande grönsaker etc. Kanske får vi fundera ut hur solens strålar kan bli till värme i en soltork för att torka våra grödor på ett skonsamt sätt. Håll i er, det här kan bli mer kul än vad det kanske låter!

Biokol - Allt i ett?
Biokol är ett dundermedel för jorden. Det är även en koldioxidsänkare och lösningen på folkhälsosjukdomen KOL. Bota KOL med bioKOL :) Det är en häftig process när en gör biokolet, dvs när en milar och samtidigt kan en även laga mat. 

Via programmet vill vi även nå vårt inre genom kreativitet. Tillsammans med kol och temperafärger dansar och rör vi på oss över papper och skapar stordåd till konstverk. Nedan här ett inspirerande klipp med en konstnär som vi härmat.